Freitag, 16. Mai 2025 – 20:00
Ōtomo Yoshihide – turntables
Emilie Skrijelj – turntable
Tom Malmendier – drums
Ōtomo Yoshihide is to turntablists what Platini is to Juventus Turin—a perfectly striped zebra who scores in the top corner. A great adventurer of the Japanese scene and founder of the legendary Ground Zero, Yoshihide is a cornerstone of the global noise movement, equally at ease in electronic litany, raw pop, or sharp-edged improvisation, all stacked with a crash. Emilie Škrijelj is also a turntablist, favoring bold volleys. Tom Malmendier is a drummer whose energy is meant to be unleashed. Their music is full of veins and textures. This trio presents itself like a DJ set for contemporary turntables, creating a hyper-inventive, handcrafted noise with impressive dexterity. The future can wait—this music lives in the present. In white noise and its unfolding perspectives. Concretely abstract, evocative, radical, and furiously vivid. — Guillaume Malvoisin (PointBreak)
Sonntag, 18. Mai 2025 – 11:00 – Kinderkonzert
für Kinder ab 3 Jahren
Die Luzerner Musikerin Lisa Brunner setzt sich ans Klavier, die Kinder rundherum, und mittendrin das Kinderbuch «Jahrmarkt um Mitternacht» (Sterer/DiGiorgio). Ein Buch mit liebevollen Bildern, aber ohne Text. So können die Kinder die Geschichte selber erzählen, spielen und darstellen. Fuchs, Hirsch und Rehe schleichen nachts an die Chilbi, bezahlen ihren Eintritt mit Beeren und Blättern, schmeissen die Bahnen an, drehen Zuckerwatte. Ein Zauber bis zum Morgengrauen mit Musik und Bewegung.
Mittwoch, 21. Mai 2025 – an der Kantonsschule Reussbühl!
Nils Fischer – bass clarinet
David Koch – guitar
Samuel Huwyler – bass
Dominik Mahnig – drums
Ein Schiffscontainer mitten auf dem Dorfplatz? Bald (schöne?!) Realität in mehreren Zentralschweizer Gemeinden! Geliefert wird experimentelle Musik: Die Luzerner Band The Great Harry Hillman funktioniert den Container in einen mobilen Miniatur-Club um, mit dem die vier Musiker an verschiedene Orte in den Kantonen Luzern, Ob- und Nidwalden reisen. Ihre Konzerte pendeln zwischen dem Lyrischen, dem Surrealen und dem Brachialen. Dieser hypnotische Trip entsteht in Echtzeit, in flüchtigen Szenen aus freier Improvisation und bestehenden musikalischen Skizzen. Mit an Bord ist die Künstlerin Olivia Abächerli, sie wird während den Konzerten die Innenwände des Containers bespielen. Die Aussenwände zeigen eine legendäre Tape-Art des Künstlers Niklaus Troxler.
Samstag, 7. Juni 2025 – 20:00 – Doppelkonzert
Andreas Tschopp – pos
Valeria Zangger – drums
Valeria Zangger ist in Samedan geboren und aufgewachsen und lebt heute in Luzern. Ihre Arbeit als Schlagzeugerin zeichnet sich durch stilistische Vielseitigkeit aus, ihr Klangspektrum reicht von Popmusik bis hin zu experimenteller und freier Improvisation. Erstmals trifft sie an diesem Abend auf den Posaunisten Andreas Tschopp. Seine Versatilität und Kreativität auf dem Instrument haben ihn zu einem der vielbeschäftigsten Posaunisten der Schweiz werden lassen, der auf allen Kontinenten und auf vielen international beachteten Festivalbühnen aufgetreten ist. Gemeinsam treten sie nun zum zweiten Mal auf: es darf ein spannender Abend erwartet werden.
Audrey Chen – Stimme
Philipp Eden – Synth/Elektronik
Joaquin Ortega – E-Gitarre/Effekte
In seiner Musik – die man als Klangskulptur beschreiben kann – arbeitet das Trio mit der Körperlichkeit und Rohheit des Klangs, den Eigenheiten des jeweiligen Raumes, sowie mit den Möglichkeiten ihrer jeweiligen Instrumente. Gemeinsam bewegen sie sich in sich stetig entwickelnden elektroakustischen Feldern und erforschen deren asymmetrische Strukturen und vielschichtige Mehrdeutigkeiten. Durch intensives Zuhören und eine konzentrierte Präsenz entsteht eine Musik, die sehr direkt, roh und hochenergetisch daherkommt und so die Trennung zwischen dem Publikum und den Musiker:innen aufzulösen versucht.
Donnerstag, 19. Juni 2025 – 20:00 – Industrie en Route-Konzerte
Polish/Dutch duo Zdrój performs noise-punk improvisations with a free-spirited, mischievous disposition. One can never be sure what they walked into when stepping into one of their gigs, but the odds are it's going to be short, noisy, danceable - all in a play-before-you-think manner.
The band's self-titled debut came out in 2022, on LP by Fonoradar Records and on MC by Syf Records can be considered a snapshot of the infectious chemistry between founders Jakub Zasada and Sebastiaan Janssen. The two met within the tight-knit Wroclaw-based music collective Salka (featuring bands like Kurws, Ukryte Zalety Systemu, Przepych, Atol Atol Atol and Barłóg).
Guitarist whose distinctive physical style was formed in the band Kurws. By day he contributes to the post-punk band Atol Atol. In his life he has played several hundred concerts and released several albums and cassettes. Outside of bands, he gives vent to his fascination with concrete, electroacoustic and improvised music. He seeks articulations that flow from limitations, from imperfections in performance and recording. He most often pursues his explorations with an electric guitar, but also reaches for acoustic instruments, processed field recordings or dub mixes.
He has given concerts in many places around the world (Europe, Russia, Japan), cooperated with the Japanese trio Kukangendai (concerts at the Avant Art Festival and Unsound), Arnold De Boer (ZEA, The Ex), Łukasz Rychlicki (Lotto, Kristen) and playing improvised music with many others.
Jakub Majchrzak is an independent musician engaged in DIY music scene since twenty years as a band member (Kurws, Przepych, Norymberga, Pustostany among others) or solo, composing or as a collaborator during several improvised music appreances. As a result of residency in DIY festival Praga in Figueira da Foz he co-founded with Catarina Santos multimedia live act Życia Żółć. He's performed nearly 500 shows in various coutries of Eurasia (performing on Primavera Sound Festival, Avant Art Festival, SOTU Festival, Stellar Swamp Festival, DomOFFon, SURVIVAL Art Review, Out of Smth; see the band links for full lists of the shows), has released 8 studio albums, 1 single and co-produced couple of ones (Barłóg, UZS).
Strzał w kolano (A shot in the knee) is a solo project started back in 2017 in Portugal and reactivated recently. The basis here is a classical guitar (quarter-tone tuned) plugged into separate guitar amplifiers via a piezo microphone. The signals coming out of the amplifiers are given distinct identities, via horizontal and vertical processings, as well as a still ones, in the texture of the sounds themselves.
Conceptually, he's consumed with tinkering with structures that are unstable, yet necessary and unattainable, at once controllable and uncontrollable. While composing is for him a method of tracing the paradoxes of a composition, improvisation serves to test its strength, is a shaking of the structure, an act of self-vandalism on the grammar of the piece, which is expanded over time. In defense of the digressive nature of the course of music-making.
Booking